Co se děje ve vaší hlavě, když spíte

Život je odrazem toho jak spíme a spánek zase toho jak žijeme. Pro ideální průběh noci musí mít tělo a mysl vytvořené vhodné podmínky. Dnešní doba ale kvalitnímu spánku moc nepřeje.

Co se děje ve vaší hlavě, když spíte

Mobilní telefon a jiná elekto zařízení nepatří pod polštář. Spánek se také zkracuje a i ve chvílích, které mu lidé věnují, se tělo musí vyrovnávat s těžkou stravou bohatou na tuky, cukry a kofein a nespočtem starostí.

To, že se špatně vyspíme neznamená jen mrzutost a ospalost na druhý den, ale také pravidelné špatné spaní má negativní důsledky na kardiovaskulární onemocnění, poruchy paměti, vyšší nemocnost.
Mezi nejzávažnější fyzické komplikace patří obezita a cukrovka. Ve spánku totiž spolu tuková tkáň a mozek komunikují prostřednictvím hormonu leptinu. Čím více má člověk tuku, tím důrazněji leptin mozek upozorňuje, aby už nejedl. Když ale člověk spí málo, nemá kdy tento dialog proběhnout a to, že mozek leptin neslyší, vyhodnotí jako nedostatek tukových zásob a nařídí sníst třeba čokoládovou tyčinku, nebo rovnou dvě.

Tipy na dobré spaní
"Vypínací" (L-tryptofanový) horký punč
Jedná se o rychlý a nenákladný způsob, jak dostat do mozku esenciální aminokyselinu L-tryptofan. Tento punč kombinuje L-tryptofan - nacházející se v mléce - a banány, obsahující jednoduché a komplexní sacharidy, s čistým medem.
Inzulín, který se vytváří v reakci na sacharidy, vyloučí všechny konkurenční aminokyseliny z krve a nechá L-tryptofan vstoupit do mozku, kde se z něj syntetizuje serotonin - nervový přenašeč, který se výraznou měrou podílí na spánku.
Jedna sklenka (asi 230 g) mléka neobsahujícího smetanu (sbíraného)
2 polévkové lžíce medu 1 středně velký banán

1. Zahřejte mléko v hrnci do varu, pak přidejte med a zamíchejte.
2. Směs mléka a medu nalejte do mixéru a spolu s banánem rozmixujte.
3. Posypejte muškátem a skořicí a vypijte jednu hodinu před spaním.

Samozřejmě ideální je mít kvalitní matraci, tmu, pokojovou teplotu mezi 18-20 stupni a fyzickou aktivitu v posteli. Tělo je prostě třeba totálně vyčerpat.

Tak zdravému spaní zdar!